Usabilitymål: Start et sted og kvantificér siden

Det er bare en tilføjelse til indlægget herunder, nogle tanker som kom til mig i en forelæsning om usabilitykriterier. Her præsenterede jeg eksempler på kvalitative og kvantitative mål der kan opfylde kriterierne og fik (som altid) spørgsmålet om hvordan man ligesom starter. “Hvor mange ud af hvor mange skal kunne udføre en opgave på hvor kort tid? Hvad er typisk, hvad er standard?”. Svaret i første omgang var “Man må starte et sted”. Men det var faktisk et overraskende fornuftigt svar, på trods af de smil det medførte.

Der er to ting man kan udlede:

1) Man er nødt til at starte kvalitativt og derefter arbejde sig ind på kvantitative mål. 2) Man kan ikke starte med at definere sine mål, men må etablere den iterativt – uha, ligesom alt andet i IT-udvikling.

Look at it this way: Man starter med at opstille nogle kriterier. Det kan man godt. Hvad er vigtigt for os. Lad os sige effektivitet. Godt så. I designfasen går man så igang med at kvalificere sin designproces, igennem evalueringer af de valg der foretages. Det kan være kortsortering eller måske papirprototyper. Man kan ikke opstille kvantitative mål i disse tests. Det giver ikke megen mening at sige – ok, så er der papirprototype og vi tæller antal tastetryk og tager tid på skidtet. I stedet vil man nok interessere sig for forståelsen af de design der er lavet. Kan man bruge det? Kan man løse opgaven? Passer det til domænet og brugssituationen?

Langsomt arbejder man sig frem mod en funktionel prototype, det bliver måske langsomt digitalt – samtidigt giver det mere mening at kvantificere – og måske derved også øge presset på – kriterierne. Gøre dem sværere at opnå. Løfte kvaliteten, stramme garnet. Det betyder ikke at de kvalitative smides væk, de kvantitative kommer bare mere på banen. Nu vil vi ikke bare vide om du fatter det vi har designet, vi vil faktisk også gerne have at du kan udføre opgaverne hurtigere end i den gamle løsning.

Sådan kan man blive ved. Første gang man tester er det 6 ud af 8 brugere der skal løses opgaven indenfor 10 minutter, næste gang er det 7 ud af 8 på 7 minutter  – og så fremdeles.

Voila: Nu er vi ved at være fremme der hvor vi troede vi startede, nemlig med målbare, realistiske og flotte usabilitymål, som er er ægte bud på produktets kvalitet i brugen og samtidigt er dybt forankrede i både usabilitykriterier og den udviklingsproces vi har været igennem. Nu er det ikke længere nogle flotte ord på hjemmesiden, nu er det et mål der er opnået (hvis man altså også har presset sig selv lidt undervejs – ellers er det bare crap).

Så start et sted. Læg pres på kvaliteten. Gå fra udelukkende kvalitativt til både kvalitativt og kvantitativt. Få sat en standard for produktet, som danner udgangspunkt for kommende produkter og udviklingen fremover. Do it once and you will never have to do it again – eller i det mindste kun får at øge kvaliteten.

Ole

Tag på Conversionboost

  • Konference om øget salg og konvertering online
  • Lær selv at konvertere flere besøgende til kunder
  • Bliv datadrevet og kom væk fra mavefornemmelses-design
Conversionboost