Mobile Pay vs. Swipp – når man bare er næst-bæst

Det er ikke uden grund at Swipp ikke har opnået samme popularitet som Danske Banks Mobile Pay. Bare at logge på viser den klare klasseforskel. Lad mig vise dig hvorfor.

Bruger du mobile pay? – det gør jeg også!
Det er dejligt enkelt. Brugervenligt, lækkert designet og bare genialt til de der små betalinger, fx mellem venner på tur.

Der findes et alternativ, som 81 andre banker bruger. Det hedder Swipp. Jeg er Nordea kunde, så jeg har ikke kunnet undgå at opdage det, for det er mast ind på forsiden i min netbank – “Her, brug for helvede vores opkomling”, synes det at skrige. Nej, jeg skal bare ind i min netbank, tak for det ekstra klik Nordea…

Nå ok, jeg giver det en chance. Det skal prøves. Det går ikke godt. så tillad mig med det samme at sammenligne Mobile Pay og Swipp. Ja og lad mig nøjes med bare at logge på.

Swipp login: 15 tryk.

Mobile Pay login: 5 tryk.

I rest my case. Men lad os da se hvorfor det går så galt.

mobile-swipp1
Mobile Pay: Elegant og enkelt.
mobile-swipp4
NemID, tungt og klodset
mobile-swipp3
Det er forfra hver gang…

 

 

 

 

 

 

 

 

Først den smukke løsning. For det første Mobile Pay en adskilt app – det har altså ikke noget med Danske Bank’s netbank at gøre. Så jeg klikker på appen. Så får jeg med det samme tastatur og en enkelt kode på 4 tal jeg skal indtaste. Store tydelige dejlige knapper. 4 tal, så er jeg igang.

Så er der Swipp’s 15 tryk:

1: Tryk på app

2: Vælg Swipp

3: Tryk i tekstfeltet i nemID!
(forudsat at du har gemt dit CPR, ellers skal det også indtastes)

4-13: Skriv 8-cifret nemID kode
(inkl. skift mellem tal og bogstaver = 10 anslag)

14: Tryk ok på tastuturet

15: Tryk login på NemID (og de insisterer på at lave knapperne næsten ens)

WTF! Oveni det, så foregår det på telefonen lille tastatur. For ikke at tale om NemID 1998-agtige design, der er så trist at jeg hellere vil bruge tiden på at oprette en ny medarbejder-signatur på Virk.dk (sorry, det er en joke, det kunne jeg aldrig drømme om at prøve på igen.)

Det er godt nok tungt.

Jeg går så udfra at jeg ikke skal taste det hver gang jeg står ved pølleren og skal betale for en hoddog – men nej, jeg bliver logget ud og skal starte forfra hver gang.

Det er op ad bakke. Så er det sgu ikke nogen overraskelse at det går lidt sløvt med at få bruger ned med på vognen. Helt ærlig Swipp – de andre havde bygget Mobile Pay før jer, I skulle bare kopiere. (Og så det navn, det er altså også tosset).

Men hvorfor dog være best-in-class, når man kan være “næst-bæst”.

Mobile Pay – tastaturet står klar og venter på min indtastning. Når jeg har tastet de fire tal, hopper den videre til det næste.

Enkelt og velfungerende.

Tak til Mobile Pay, I har fortjent alle priserne.

(tilføjet efterfølgende)

mobile-swipp5Der er en nederen ting mere med Swipp, som tager pusten fra mig. Når jeg vil sende til andre der ikke har Swipp, så får jeg en besked der igen indfører en masse friktion og usikkerhed. Brugen af mine kontakter er også uelegant eksekveret.

I Mobile Pay opleves det som om appen er ligeglad og bare sender pengene. Igen meget nemmere.

Sorry Swipp, men hvis jeg kunne ville jeg slette dig.

 

 

Ny optimeringsproces (1 af 5)

Tillad mig at dele en konverteringsoptimeringsproces. Jowjow!

En model, der indeholder alle de opgaver, metoder og værktøjer, som er relevante i en konverteringsoptimeringsproces.

Det er en model over en proces som reelt eksisterer i alle virksomheder, problemet er blot, at det sjældent foregår systematisk, metodisk eller særligt effektivt. Men der er en sammenhæng mellem faserne, et naturligt forløb, som bør overholdes for rigtigt at få værdi ud af konverteringsoptimeringen. Det er netop det denne proces kan. Her er den, du genkender sikker allerede dele som du udfører idag:

Optimeringsproces fra Weboptimering.nu

Over de næste 4 blogindlæg, vil jeg beskrive de enkelte faser:

Analyse
Kend dine kunders behov, spørgsmål og motivation – og beskriv dem i kundeportrætter. Brugertest på alle platforme og find problemer i interaktionen. Gennemfør review at analytics og vurdér konvertering på tværs af segmenter, kanaler, browsere og meget mere. Ud af analysen bygges fundamentet for strategisk optimering.

Hypotese og plan
Omsæt identificerede problemer til handling: Hvad skal ændres og med hvilken effekt. Prioriter indsatsen og læg en testplan.

Redesign
Design er en iterativ proces, hvor de mange muligheder løbende skal kvalitetssikres op mod testhypotese og testmål.

Splittest
Opsæt og kør splittest, inkl. segmentering og korrekt tracking. Forstå faldgruber og fejlkilder og brug resultaterne rigtigt. Alle kan splitteste, men man gør det ikke på en systematisk og valid måde.

Naturlig vil vi stille spørgsmål som:

  • Hvilke værktøjer indgår?
  • Hvilke produkter/dokumenter kommer der ud af fasen?
  • Hvilke udfordringer skal man forberede sig på?
  • Hvilke kompetencer er der brug for?
  • Hvilke resultater kan jeg forvente?

Spørgsmål som alle bør stille sig selv, hvis denne proces skal implementeres. Og det skal den, for det er og bliver måde fremtidens web, marketing, UX og whatever-team optimerer virksomhedens online forretning.

Har det din interesse?
Så følg mig på twitter @OlegUsability og følg med her på bloggen.

Udover at dele mine erfaringer og betragtninger med dig, tillader jeg mig at tilbyde dig 3 ting:

1) En konference om emnet: ConversionBoost.dk, 17. marts 2015

2) Undervisning i optimeringsprocessen, enten for din virksomhed via Weboptimering.nu eller som enkeltperson igennem UXmentor.dk (begge steder er kurserne på vej).

3) Konsulentbistand – ja, der kommer jeg til dig og lærer dig og din organisation hvordan. Eller gør arbejdet for jer.

Med andre ord, jeg lever og ånder den model – også for dig!

Vi ses – om ikke andet, så til den første fase her på bloggen: Analyse, hvor det skal handle om at indsamle viden om kunder og interaktioner, igennem interview, brugertest og analytics review.

 

Det lærte vi på ConversionBoost 2014

Hvilke trends og erfaringer gjorde vi os på ConversionBoost i år? Både som deltagere og som arrangører. Det giver jeg et kort bud på her.

Nå ja, hvis du ikke var med, så kan du starte her. Vi fik lavet en lille lækker video denne gang, der giver en fin fornemmelse for hvad ConversionBoost er og hvad dagen handler om:

Anbefalinger til andre der laver events
Videoen herover er for øvrigt produceret af Smaafilm.net, materialet er optaget på dagen af Gry og redigeret af Lene Lavtsten. Vi giver dem vores varmeste anbefaling, for vi er meget glad for videoen (og prisen var også god). Og så er den integreret her på siden med Wipster.io, en service som Mogens Møller fik introduceret på dagen (til dem der ikke havde hørt om den før). Det kan vi også varmt anbefale at tjekke ud.
Nu vi er igang så foretog vi billetsalget igennem Safeticket. Det er det 3. system vi afprøver til billetsalg og vi har været rigtigt glad for Safeticket. Endnu en anbefaling.

Trends på ConversionBoost?
En ting der i hvertfald gik igen i 3 oplæg, var referencen til bogen Roadmap to Revenue af Kristin Zhivago. Ja dele af Rolf Pedersens oplæg var nærmest en hyldest til bogens tilgang til at interviewe eksisterende kunder. Du kan tjekke hans oplæg på slideshare. Ved nærmere eftersyn vil jeg gerne bekræfte, at det er en bog bør stå på din konverteringshylde. Bogen er fra 2011, men rammer så åbenbart det bredere publikum nu. Sidste år var det mere Ariely, året før Cialdini 🙂

Fagligheden modnes indenfor konverteringsoptimering
Ja helt sikkert. Selvom gode split-test-cases scorer god i evalueringen, er flere deltagere også klar til nye eventyr: Fra et se hvordan en specifik virksomhed gjorde i en specifik case, til mere generelle tilgange til at konverteringsoptimere. Fra eksempel på knaptekst der virker på en side, til at kunne prioritere og planlægge en test-strategi. Fra desktop til mobil, sociale medier og andre kroge at interwebbet, som virksomhederne også skal til at optimere på.

André Morys kaldte det i sin keynote “The Zalando Effect” og knyttede det at arbejde strategisk med konverteringsoptimering til at kunne “disrupte” et marked. Som Zalando. Det er også sådan jeg ser på det. At gøre konverteringsoptimering til en gamechanger. Ikke bare en optimering hist og pist, men modet og styrken til at gøre det til en forretningssyn. Det er spændende at følge den udvikling.

Konverteringsoptimering som faglighed, som tilgang, som arbejdsmetode, som verdensbillede – det er meget forskelligt hvor deltagerne på ConversionBoost er. Nogle er med fordi de for første gang har fået overtalt chefen til forstå at der sker noget her. Andre keder sig når de ser de samme splittest eksempler igen. Det er et meget differentieret landskab og det skal vi i ConversionBoost finde en måde at håndtere fremadrettet. Udfordringen er hermed taget op.

Vi er gået igang med at planlægge næste år. Vil du opfordre til talere eller emner, så skriv til os. Vil du på mailinglisten når vi er klar med billetter, så skriv dig op på hjemmesiden.

At tage sin egen medicin
Nå ja, vi lavede også en splittest på ConversionBoost 🙂 Det mest oplagt var jo at teste vores primære CTA. Så snyd ikke dig selv for disse vanvittige resultater:

Conversionboost splittest resultater

 

Ok, ikke helt signifikant…

/Ole