Billedkarruseller er dårlige for konverteringen

Selvom gentagne test, eksperimenter og erfaringer viser at billed-karruseller på websites er dårlige for konverteringen, er de stadig meget udbredte. Her får du en række  kommenterede links til artikler om karruseller. Så behøver vi ikke tale mere om det.

Billedkarruseller er lumske. De er tillokkende, fordi de giver oplevelsen af, at en side (typisk forsiden) kan indholde mere information – flere tilbud, flere reklamer, flere budskaber, bare mere – end med et statisk billede. Argumentet synes at være at brugerne ikke kan få nok, at de gerne vil sidde og “se film” og at mere information giver mere salg.

Sådan fungerer det dog ikke, snarere tværtimod. For det test viser at billedkarruseller giver færre konverteringer: Bad for business.

Du behøver ikke tage mit ord for det. I stedet henviser jeg dig her til disse relevante artikler, hvor karruseller bliver grundigt målt og gransket:

1) Don’t Use Automatic Image Sliders or Carousels, Ignore the Fad.
Titlen siger det hele. Artiklen linker til en række etablerede konverterings-specialisters udsagn om karruseller. Bemærk at deres navne henviser til de refererede artikler – altså endnu mere dokumentation og læsestof.
Derudover gennemgår artiklen 3 primære problemer med karruseller, som jeg lige gentager her:
#1: Det menneskelige øje reagerer på bevægelse (og vil derfor misse det vigtigste: Value proposition  produkter, indhold).
#2: For mange budskaber = ingen budskaber: Fokusér på et prioriteret budskab.
#3: Banner Blindness: Brug pladsen til at levere et stærkt budskab, ikke til at lave reklame-kampagne.

2) Carousel Interaction Stats
Denne artikel tager en spændende data-centreret tilgang. Af interessante tal er fx, at kun 1% klikkede på karrusellen på den testede side og af disse klikkede 84% på det første billede. Det understreger om ikke andet argumentet for kun at have 1 billede.
Hører du til gruppen der alligevel vil have karrusel, så indeholder artiklen ‘databaserede’ bud på andre relevante overvejelser, fx det optimale antal billeder i karrusellen.

3) Auto-Forwarding Carousels and Accordions Annoy Users and Reduce Visibility.
Du kan også tage usability ‘Guru’ Jakob Nielsens ord for det. Selvom han ikke taler direkte i konverteringer, så er budskabet klart: Brugerne overser karruseller, de forstår dem oftest som reklame og synes de er irriterende.

4) Öker bildspel på förstasiden din konverteringsgrad?
Sidste indlæg er skrevet af Morten Ägner som arbejder for Conversionista i Stockholm. Han lavede til sidste års ConversionJam en større eyetracking undersøgelse af “bildspel”. Er du ikke god til svensk, så tag den gennem Google translate.

5) Carousels
Ok, du vil ikke lytte. Så læs denne artikel med gode råd, hvis du alligevel tror på at din karrusel tjener et formål.

Håber du får glæde af artiklerne. Min grundlæggende anbefaling til langt de fleste websites er: Drop karrusellerne, argumentet for at bruge dem vejer ikke tungere end de problemer de giver for brugerne og din konvertering.

Jeg er ikke i tvivl, men hvis du er, så opfordrer jeg til at du split-tester det.

Som oftest er argumenterne for at bruge karruseller helt og holdent interne og det er altid vigtigt at udfordre. Tænker du indefra og ud, så er din brugers behov, motivation og beslutnings-proces ikke i centrum. Det koster på bundlinjen.

Tilføjelse (to timer senere):

Der er i mine øjne faktisk en endnu vigtigere diskussion. Rigtigt mange websites bruger et stort flot billede på forsiden, men måske kunne den plads bruges bedre.

Sverre Bech-Sjøthun har skrevet om en glimrende case på VisualWebsiteOptimizers blog. Tjek eksemplet ud, cirka halvvejs nede på siden, hvor der står, Case Study: AllInclusive.no. Resten af artiklen er også interessant, men i det study synes jeg han har fat på noget der virkeligt batter. Han tager det helt typiske billede, med en overskrift og et badge – og skifter det ud med mere typiske landings-side tekst: Overskrift, intro-tekst, bullits og call-to-action, vel at mærke med udgangspunkt i den besøgende, ikke i forretningens slagtilbud.

Det er en test rigtigt mange websites burde lave. Jeg har fx selv arbejdet for fdm-travel.dk, et site der stort set bruger sådanne store billeder i blinde.

Så afslutningvis vil jeg altid lægge op til:
– Ud med karusellen.
– Ud med det store flotte billede med overskrift der blot gentager et produkttilbud.
– Ind med test af en god beskrivelse af “value proposition” og CTA.

Tag på Conversionboost

  • Konference om øget salg og konvertering online
  • Lær selv at konvertere flere besøgende til kunder
  • Bliv datadrevet og kom væk fra mavefornemmelses-design
Conversionboost